Saturday, February 09, 2008

Tamadun Islam

Semalam ada beberapa sepupu-sepapat gua yang bawah gua ni tanya pasal tamadun islam. Terus menggelabah gua nak jawab. ahaks. malu oo semayang pon tak cukup, pastu tak ingat plak pasal tamadun islam, ahaks, versi buku teks, ada tukar ker, ke macam dulu jugak lagik.

Lalu gua jawab begini, abang ujang dah lupa, tapi, tamadun islam ni mcm mana pon sebenarnyer, tamadun islam tu mcm muzium kesenian islam ni yang pakai jubah dan serban tu ker? Ish, ni bukan tamadun islam, abu jahal pon pakai mcm tu jugak, jgn memain oo bahaya ni, kene mengucap dua kalimah syahadah ni.

Pastu, ada yang menyampuk, katanya "mungkin yang macam masjid sekarang ni berkubah". Gua tanya balik, masjid kat melaka yang mcm senibina china tu bukan islam ker, takkan separuh islam dan kafir. Ermm.. dia takder tgh2 ni, dia antara islam dan kafir. dua aje. gua tau ada nak menyampuk lagik.

Tapi tak per gua kasik cerita sikit..."terkadang2 sesetengah para ulama dan orang tua kita yang berserban dan berjubah, kadang yang bertasbih itu akan memandang sinis pada seorang yang berkemeja dan berseluar jean. Kononnya kita telah memakai pakaian yang tak bersopan, pakaian bangsa kapir. Padahal ketika zaman Rasulullah, Rasul tak melucutkan jubahnya, tidak juga melurutkan serbannya, kerana jubah dan serban itu dipakai oleh pak ciknya si Abu Jahl, dan kerana jubah dan serban itu pakaian bangsa Quraisy yang musyrik. Tetapi beliau tetap memakainya sehingga rohnya dijemput Tuhan. Apakah Nabi telah memakai pakaian kafir? Pasti tidak!".

Dah, sekarang korang jangan pening2, kalau nak jawab untuk periksa bacalah buku teks tuuhh. Kalau cintakan ilmu dan ingin tahu lebih lanjut, belajarlah hingga ke negeri cina bahkan ke liang lahad.

Passtuuhhh, ada soalan, dari orang tua yang dengar, ahaks, lariii masuk tandas. Sebenarnyer gua terkenang zaman gua sekolah dulu belajar sejarah banyak versi. Itu lah cerita gua buat kali ni.

Oh ya, valentine bila? Kalau kita tukar nama, hari kasih sayang mcm ok la sikit kan. Tapi, gua pon taktaulah, cuma takut tergelinjir akidah. Jadi, gua nasihatkan diri gua agar tak sambut mcm gua dulu2, ahaks, siap beli bunga, hikhik, malu I, bawak naik kapcai plak tu. ishhh, terus di tkenang sampai kini, ishhh, berdosakah gua?

3 comments:

kenit said...

mmg naik kapcai.. tak pecaya tanyer botak .. nak bagi bunga bebiler pun bole bang.... tok sah laa tunggu hari kasih sayang.. kalo bagi tetiap hari lagik byk sayangnye.... (soalan bonus -- bunga apakah yg akan dibagi? dan kasih sayang camnerkah yg akan diterima..? jeng jeng jeng ...)

Zan said...

Kasih sayang yang macam mana erk? Nanti gua pikirkan jawapan yang hampir-hampir tepat.

daddy cool said...

gile jiwang karak kapak membe wa sorang nih.. kalah wa